Korea - Iskolai bántalmazás




Számomra, és remélem mások számára is érdekfeszítő téma az iskolai bántalmazás. Úgy gondolom, ezzel is foglalkozni kéne, és nem csak legyinteni, hogy "gyerekek, majd megoldják egymás között".

Ezért most elkövetek egy fordítást, egy Koreában, tanárként dolgozó hölgy blogjából. Remélem titeket is érdekelni fog ez a téma.


[Az egyik volt tanárom igen mérges volt az elmúlt héten történt diák-önygilkosság miatt. A gyermek a sorozatos megaláztatás, és megfélemlítés után vetett véget az életének.

Két napig vizsgálták a két vádlott diákot ( a rendőrség a gyermek búcsúleveléből kapott támpontot), kiket folytonos testi bántalmazással, rablással vádoltak, valamint a levél szerint nem egy alkalommal kötelet tekertek a gyerek nyaka köré. Sőt volt utalás arra, hogy fejét víz alá nyomták... A meghallgatás során a rendőrség azt mondta: az S-nek nevezett diák hozta a felmosóvödörben a vizet, de ezt egy kicsit veszélyesnek tartották, így elvetették az "ötletet".

A gyerekek mindenütt kegyetlenek. A társadalmi normák még nem jelentenek nekik annyit, mint a felnőtteknek, személyiségük nincs teljesen kifejlődve. De úgy tűnik a terrorizálás Koreában nagyobb gondot jelenthet, mint másutt, és nagyobb figyelmet is kap. A volt tanárom azt mondja, ez a jelenség igen is létezik, és sokkal rosszabb, mint amikor ő iskolába járt.

Együtt beszélgettünk a wangtta (왕따) jelenségről, arról, mikor egy osztály közösen "dönt" egy diák kiközösítéséről. A wangta fogalmat nehéz meghatározni pontosan, a szó utal egyszerre a megfélemlített személyre, és a cselekménysorozatra is, de gyakorlatban -sajnos- nagyon könnyen megérthető.
Míg a wangta egy koreai szó/kifejezés, sajnálatos módon nem csak egy koreai jelenség.

Eleinte bizonytalan voltam mit is jelenthet ez a szó, hisz abban a hitben voltam, hogy az angol "lúzer" szó megfelelője lehet, vagy egy ige amivel leírják a megfélemlítést.
Így egy kis felvilágosítást kértem. A segítségem több kört rajzol le elém egy papírra, ezek jelentették a társadalom bizonyos csoportjait. Korea a világ hatodik legzárkózottabb "közössége", sokan még egyedül sem szeretnek étterembe menni, nehogy azt lássák, őket kitaszította a közösség.
Mikor meg akarta mutatni, hogy kik is a wangta-k csoportja, rámutatott a körre, mely nem kapcsolódott sehová. " Senki sem akar wangta lenni". Valahogy a szó használata olyan, mint egy játék, amit mindenki játszik, kivéve a kitaszítottak. Mindenki szereti a személyt, aki a legjobb játékos...

Van egy wangta az egyik ötödikes osztályomban. Első pillantásra is látszik, hogy szegény családból származik, (lány) gyakran mosdatlan, és alultápláltnak tűnik. Kicsit lassú, de nagyon aranyos. A csoportos, vagy páros feladatok a poklot jelentik neki. Más diákok folyton visszautasítják, hogy az ő csapatába kerüljön, és nem akarnak vele közösen felolvasni szövegrészleteket. " Tanárnő, a társam nagyon koszos." Ezt mondta az egyik diákom, akit arra utasítottam, hogy dolgozzon vele. Ez a kegyetlenség, mely ilyen könnyen szaladt ki a száján, megdöbbentő volt a számomra. Ekkor próbáltam más diákot "kényszeríteni", hogy dolgozzon vele, de ez számára csak még rosszabb, és megalázóbb volt. Úgy nézett ki, mint aki halálra fagyott félelmében. Ezekben az időkben én olvastam fel vele a párbeszédeket...

A tanárnője " osztályfőnöke" megtett mindent, amit csak tudott, de nem vagyok biztos benne, mi lenne a megoldás. Persze essék szó a tanárokról, akik figyelembe sem veszik az ilyen helyzeteket. Ők is emberek, és jobban szeretik a szép, okos, közkedvelt diákokat, mint a wangta-kat. Sajnos.

Mióta elkezdődött az új tanév, az én wangtám, NaYeon jól van. Bár még mindig kiközösítettnek látom, de az élete sokat javult. Most egy csendes, félénk fiú mellett ül, aki bár nem igazán barátságos vele, de nem utasítja el, ha együtt kell angolt gyakorolni. Az új osztálya már nem az aktívan ellenséges gyerekekből épül fel, hanem inkább a "közönbös" diákokból.

Az osztályfőnöke is sokat segített neki. A lány szerzett egy kis önbizalmat, az angol leckék miatt. Régebben, mikor "hello-t" köszöntem, csak fejrázást, bólintást kaptam válaszul, de egy ideje már visszaköszön. Egy nap, ő volt, aki beszélgetést kezdeményezett, megkérdezte hová is megyek, nagyon egyszerű mondatokat használva, de ez volt számára az első lépés, és ez adott neki egy kis önbizalmat. Én, és a tanára i nagyon izgatottak voltunk.

Úgy tűnik, szerzett néhány barátot is. Sokkal fiatalabb gyerekek, mint ő, de legalább van akivel beszélgethet. A családi helyzete még mindig szörnyű, az iskolai élete még mindig szomorú, és a jövője sem tűnik igazán biztatónak, de ő még mindig próbálkozik. Én őszintén csodálom őt, és remélem, hogy végül minden jóra fordul majd
. ]



Tavaly Decemberben két tragikus öngyilkosság ügye is kapcsolatba hozható volt a koreai iskolákkal. Az egyik a Deajeon középiskolában történt. A lány leugrott a lakásuk tetejéről. A másik eset egy alsó-középiskolás fiú volt, aki szintén a lakása tetejéről leugorva vetett véget az életének. Mind a ketten iskolai bántalmazás áldozatai voltak, és nyilvánvaló, hogy nem láttak más lehetőséget, csak a halált. Ez a két ügy is csak azért kapott nagy figyelmet, mert egymást követően történtek, és ez kifejezetten rossz hír.

Persze a Seoul rendőrség és a Oktatási hivatal is reagált a történtekre, és létrehoztak egy iskolarendőrség nevezetű szervezetet. Mikor ezt meghalljuk, azt gondolhatjuk, hogy már nagy gond van, ha az iskolákba is rendőrség kell. Pedig nem, ez is csak egy látványintézkedés...a személyek csak ülnek, és várnak a megfélemlítettek segítségkérésére, amit telefonon keresztül is megtehetnek. De egy hónappal később ez is feledésbe merül majd. Az öngyilkosságok aránya nem csökken, és a gyerekek továbbra is szenvednek az iskolában.

A fiú hagyott egy búcsúlevelet a családjának, mielőtt véget vetett volna az életének. Tényleg szívszorító. Régóta tarthatott a bántalmazás, és nem látott más kiutat. A bántalmazó először arra kényszerítette, hogy vegyen neki egy számítógépes játékot, majd elvette a pénzét, majd már haza is követte, és bántalmazta, míg a gyerek szülei dolgozni voltak. Ez 9 hónapja folyt így. A levél utolsó mondata az volt, hogy szereti a szüleit, még ha komolyan soha nem is mondta ki.

A középiskolás lány kiugrott a 14. emeleti lakásuk tetejéről, de üzenetet nem hagyott maga után, mivel nem akart öngyilkos lenni az utolsó pillanatig.
Aznap nem akart hazamenni. A lakása a negyedik emeleten volt...el tudjátok képzelni mit élt át, miközben 10 emeletet utazott, csak, hogy öngyilkos legyen? Őt kiközösítette a többi lány az osztályában. Segítséget kért a tanárától, de az elutasította, mondván, bármi is történjen, meg kell vele küzdenie, alkalmazkodnia kell a közösséghez.

Az iskolai bántalmazás nem új keletű dolog Koreában. Fogalomként létezett mint Wangta, vagy ijimae. A legtöbb esetben a diákok nem meséltek a szörnyű élményeikről senkinek, vagy a büszkeségük miatt, vagy mert féltek, hogy még nagyobb bajba kerülnek. Ezek mellett a koreai szülők igen szigorúak, ha az iskoláról van szó. Néhány szülő jelenti az esetet az osztályfőnöknek, vagy bemegy személyesen intézkedni. De ezzel nem lehet megállítani a bántalmazást...
nyilvánvaló, hogy a kormány nem igazán tudja, hogy lehetne megoldani a problémákat, miközben a társadalom egyre inkább igényeli ennek a megoldásnak a megszületését, ezért vonakodva bár, de bevezették az iskolarendőrséget. De az ország lakói ekkor már még szigorúbb intézkedéseket akartak, hisz az áldozatok mind kiskorúak voltak. ( Mondjuk az elkövetők is). Úgy tűnik, most megkapják az akaratukat, a két fiút ki a gyermek halálát okozták, bíróság elé állították.

9 megjegyzés:

  1. Nagyon jó cikk lett,bár kicsit rontott a hangulatomon,hogy közbe Day by Day-t hallgattam :'D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy tetszett, és köszönöm a hozzászólást:)
      Day by Day? Igen, értem:D

      Törlés
  2. Érdekes volt.Azért durva mi folyik a sulikban.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, elég brutális, és elkeserítő. És még rosszabb, hogy itthon is ez megy...csak talán ennyire nem súlyos változatban. Nem tudom, hogy lehetne ezen segíteni, de ideje lenne, ha valaki komolyan elgondolkozna ezen.

      Köszönöm a megjegyzést:)

      Törlés
  3. Szia jó, hogy foglalkoztatnak valakit ezek a dolgok, ritkán hallok ilyesmit, főleg a fiatalabbaktól... Sajnos ami a gyerekek közt zajlik, az általában köztük is marad, ha nem, akkor meg a felnőttek nem veszik komolyan, mert nem hiszik, hogy egy gyerek komolyan bántalmazhat valakit ha nem testileg, akkor lelkileg... a társaik meg legyintenek rá, nem az ő dolguk. Bármelyik országról is van szó, a gyerekeket/ kiskorúakat nem veszik komolyan, pedig egy nem túl népszerű fiatalnak életre szóló traumát okozhatnak az így eltöltött évek... Gyakran csak a külseje miatt.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnos tényleg nem veszik őket elég komolyan... Pedig ez egy igencsak nyomasztó és fontos téma, amivel foglalkozni kéne! Legnagyobb sajnálatomra azt veszem észre, hogy ez kb. senkit sem érdekel...
      Igen, sokszor a külső, vagy egyetlen félreértés is elég ahhoz, hogy valakit bántalmazni kezdjenek...
      Sokszor a tanárok sem figyelnek oda, pedig a szemük előtt zajlik...vagy épp részt vesznek a dologban. ( Saját szememmel láttam, nem is egyszer!) Ez pedig a legundorítóbb dolog a számomra.

      Törlés
  4. Nos, valóban nem túl jó dolog és manapság jobban elharapódzik ez a kérdés. Mégis megvilágítanám a másik oldalát is ennek az egésznek. Saját tapasztalatom van benne, amely számomra amolyen keserédes emlék.

    Velem általános iskolában történt. Másik iskolába kerültem 4 év után, mert a szüleim úgy vélték, gyenge az az iskola, ahová addig jártam.
    Egy olyan összeszokott osztályba kerültem, akik mindannyian ismerték egymást már 4 éve. Ráadásul hozzájuk képest elég visszahúzódó voltam.

    A piszkálás már az első héten elkezdődött, ahogy vissza tudok emlékezni, legalább fél évig tarthatott, de talán tovább.
    A legtöbben persze csak szavakkal bántottak, de volt olyan is, aki ellopta a tornacuccom és a szemetesbe dobta. A tanár beavatkozása csak olaj volt a tűzre, onnantól kezdve verést is kaptam. Szerintem látható és érezhető volt, hogy félek.
    Lényeg ami lényeg, egy lány vetett véget a dolognak. Ő sem állt ki mellettem (szerencsére), sokkal inkább ő adta meg a kegyelemdöfést.
    Egy bántalmazás után csak elsétált mellettem, és valami olyasmit mondott, hogy "Meddig akarsz még ilyen beszari lenni és sajnáltatni magad?"

    Akkor értettem meg, hogy azért vagyok szánalmas a szemükben, mert félek! Onnantól kezdve keményen próbáltam magabiztosabb és határozottabb lenni. Valójában tanultam tőlük. Még annak is visszaütöttem aki vert addig. Esélyem sem volt, de a fizikai bántalmazás akkor és ott véget ért!

    Azóta is hálás vagyok ezekért a dolgokért, mert a személyiségem jó irányba változhatott. Nem azt mondom, hogy helyes volt, amit tettek! Talán igen, talán nem...
    Nem lettem erőszakos tőle, sem lelki beteg, csak erősebb! Nem bántok másokat sem és igyekszem kerülni az erőszakot is. De visszanézve, nélkülük talán egy töketlen alak lennék!

    Népszerű mostanában a "gyengébb" védelme, de ahogy én látom, manapság sokkal több próblémát és deformitást okoz, hogy a széltől is óvják a gyereket. Én is elkényeztetett gyerek voltam! Ha belegondolok, hogyha az öregemtől kaptam volna 1-2 atyai pofont amikor hülyeséget csináltam, tuti hogy nem attól a lánytól kellett volna megtanulnom, mi a bátorság.

    Hogy rossz-e a bántalmazás? Szedi az áldozatait? Biztosan!
    De vajon hány gyerek jár még az én cipőmben ennek köszönhetően? Mennyi van, aki gatyába rázódott kicsit emiatt?

    Elnézést, ha kissé érzéketlen voltam. De valahogy úgy éreztem, ha már személyes tapasztalatom van, a másik oldalát és meg kellene világítani ennek a dolognak.






    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Először is, köszönöm az ismételten őszinte hozzászólásodat!:)
      El kell mondanom, hogy megértem a véleményedet, én is valahogy így éltem meg a "bántalmazásomat". Mindig is igyekeztem kiállni magamért, és soha nem hagytam, hogy "végezzenek" az akaratommal. Én is kaptam lelki és testi ütlegeket is, pedig lány voltam. Viszont rajtam nem segített az, hogy kiálltam magamért. Én mindig is visszaütöttem, de ez nem volt hasznos, mikor többen voltak ellenem. Csak nevettek rajtam, hogy " nézd már a kis béna". Sorolhatnám, hogy miket el nem követtek, de világéletemben gyűlöltem az önsajnáltatást, így nem is teszem. Persze voltak időszakok, mikor enyhült a dolog, volt, mikor erősödött. Épp az "ellenfél" , vagy az én lelki állapotom jelentette ehhez az alapot.
      Igazat kell adnom abból a szempontból, hogy igenis ki kell állni magunk mellet, és nem szabad hagyni, hogy eltapossanak. De ez nem mindig elég. Viszont... szerintem a szülő dolga, hogy ilyen jeleket észrevegyen. Ha kell iskolaváltás, vagy bármi. A tanárok nem igazán tehetnek semmit, főleg, hogy törvények erre nem vonatkoznak. A külső beavatkozás sokszor-sőt talán mindig- ront a dolgokon. " Te kis beszari...stb."
      Én soha nem mondtam el, hogy mi folyik az iskolában. " Nem engedte a büszkeségem", vagy szégyelltem magam, ahogy jobban tetszik. Mindig is igyekeztem magam megoldani a problémáimat, és undorodtam a segítségtől. Ez így van a mai napig. Nem jó tulajdonság, de megalázónak tartom, ha valaki megpróbál segíteni rajtam. Talán ez az iskolai 'terror' maradéka.
      Ha belegondolok, igazad van, ez adhat bátorságot, de sajnos vannak akiket ez nem rettent vissza. Nem fognak abbamaradni bántalmazások, csak mert vissza mer ütni valaki, legalábbis az általam ismert esetekben. Igen, az tény, hogy azt bántják, akit lehet, mert így is van, a legtöbb esetben! De az én személyes tapasztalatom az, hogy van, mikor ez nem elég. Mert vannak annyira beteg emberek, akiknek teljesen mindegy mit tesz a másik, nem riadnak vissza.
      És sokszor, még a tanárok is részt vesznek a dologban, ez is egy személyes tapasztalat...méghozzá gimnáziumi.
      Soha nem tartottam magam egy gyáva nyúlnak, soha nem féltem kimondani a véleményem, és visszaütöttem. De néha ez sem elég.
      Az pedig,hogy ez már valakivel óvodában megtörténik... na az az ember nem biztos, hogy fog tudni védekezni a továbbiakban!
      Mondjuk a helyzetünk más és más volt, így talán nehéz lenne összehasonlítani. De annyi közös volt, hogy én is és te is erősebbek lettünk ettől!
      De én még mindig amellett vagyok, hogy igenis tenni kell ellene.:)

      Törlés
  5. Azt hiszem, igazad van. Mint minden "emberi" problémánál, ennél is az a fogós kérdés, mi az a pont, ahol érdemes segíteni.
    Egy pontig személyiség erősítő lehet, de ugyanezt a pontot átlépve sérülhet az, aki átéli.
    A legtöbb bajt talán az emberek szélsőséges nézpontjai jelentik. Sem az egyik, sem a másik véglet nem jó. Nem kedvelem a kompromisszumokat, mert szerintem azok a jó ügyek gyilkosai. Egy jó kompromisszum teljesen elfeledteti az emberrel a célt, amit kitűzött.
    Ugyanakkor ezekben az emberi kérdésekben mégis a középút tűnik helyesnek...

    VálaszTörlés

 Sziasztok! Ahogy láthattátok, az utóbbi pár napban (ismét) nem fértetek hozzá a yt. csatornám videóihoz, se a blogomhoz. Erre egy ismerősöm...